Sunday, October 24, 2010

IngAtlaH InsAn TeRsaYang

Assalamualaikum...kawan-kawan (^_^)

hari ni bersamaan 25 Oktober 2010 saya ingin berkongsi satu maklumat yang sangat-sangat penting tau. Tapi, sebelum tue saya nak bagi tau yang pesanan nie khas saya tujukan wat dua insan yang amat penting dalam hidp saya...eceehh..ehehe. Firstly saya nak tujukan wat my beloved Father at Sabah and satu lagi for my Special one i called him "Kulluk"....


TAK NAK ROKOK !!!!

my dear Daddy and Kulluk,,
saya tau benda ni bukan senang nak diubah tapi tak mustahil jg akan berubah rite. takpe lah, let me stret to da point ja saya nak Daddy and Mr Kulluk berhenti dari merokok. Saya selalu nampak iklan yang memang menakutkan tntg rokok tau bila tengok iklan tue mesti akan ingat Daddy and Mr Kulluk. Takutnyeee.....klo la tabiat merokok tue mcm nak salin baju je kan...senang main pakai buang jee. Tapi saya tau, bukan mudah nak berhenti dlm waktu yg singkat kan..but keep on trying. Bahaya tau merokok..betul...tak tipu. Ha mari saya kongsi satu kebenaran. Semalam saya ade baca kat paper satu artikel tentng kesan-kesan merokok. Jom-jom....kita baca sama-sama.

Dalam paper tue dia kate:

pertama merokok mempercepatkan kemerosotan mental sebnyak 5 kali lebih cepat jika dibandingkan dengan orang yang tidak merokok. Haaaa....kan...bahaya tue. Sebab tue lebih baik berhenti or kurangkan merokok sebab nanti cepat nyanyuk..taukan nyanyuk tue mcm mana. Sian kat orang tersayang tau...mereka mesti tak nak korang jadi mcm tue...

kedua, dia kate lagi merokok meningkatkan risiko mendapat penyakit lupus. (uh? pe tue??) kalo nak tau penyakit lupus tue adalah penyakit autonium ataupun dalam BM kecelaruan sistem Imun (wah mcm doktor la pulak). pastue, dia kata lagi boleh menyebabkan keradangan, kesakitan, dan kerosakan tisu seluruh badan tuh. Bahayanyeee...saya doakan Daddy and Mr Kulluk dapat berhenti and kurangkan merokok ye...amin......(^_^)

My Beloved Daddy and Mr Kulluk,
yang ketiga pulak, merokok akan membuat kita kelihatan cepat tua...euuwww...mesti tak nak nampk tua kan...kan2. Haaa...jadi?? fikir-fikirkan lah...demi kebaikan sendiri dan pemandangan orang lain...ehehehe..(supaya sentiasa dipandang muda).

keempat,,gigi dan gusi rosak. sian tauu Allah dah bagi gigi dan gusi yang cantik-cantik tapi kita pulak tak hargai. lau dan rosak mana bole baiki lagi..betol tak? Nanti lau tak berhenti merokok kan akan dapat penyakit gusi, nafas berbau, dan lain-lain lagi lah. Isshh merokok ni memang tak da kebaikan kan2....hurmmm..pastuekan, dia kate kuku, kulit akan rosak. nnti kuku jadi warna kuning. kang tak pasal-pasal mcm pakai pewarna kuku...ehehe...

then da last one, kedutan tepi mata. sebenarnya lambat laun kita semua akan dapat kedutan gak..tapi lambat dan cepat je perbezaannya. lau merokok akan dapat kedutan tepi mata awal..haa kan nnti nampak tak enceemm daa..huhu...

Orait....itu je yang saya nak kongsi. Harap Daddy and Mr Kulluk fikir-fikir ya pesanan saya ni. Tak tipo...bukan wat cerita, tapi semua ni doktor yang ckp..saya just sampaikan ja. Tapi saya akan doa biar hati mereka akan terbuka and step by step akan berhenti merokok..AMIN..........

o.k lah, saya minta diri dulu....
sebelum tue saya minta maaf ye Daddy and Mr Kulluk,,and kwn-kwn yang baca post nie jga harap2 akan dapat pengajaran dan sama-samalah kita jaga diri demi orang yang tersayang (^_^)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...