Monday, August 16, 2010

Aku hAnYalaH HamBah-NYA yaNg HiNa



Assalamualaikum..............

Semakin hari saya dah semakin meningkat usia, semakin hari saya dah semakin matang dan semakin hari saya semakin mulai takut untuk menghadapi kehidupan ku dimasa hadapan yang bakal ku hadapi kelak. Bukan mudah untuk menjadi orang dewasa, banyak tanggungjawab yang mencabar perlu kita tunaikan. Jika saya fikir-fikir,, alang kah baiknya jikalau saya dapat memutarkan kembali waktu, saya nak kembali kepada kehidupan kanak-kanak saya. Saya rasa bebas, gembira, dan saya melakukan apa sahaja tidak akan membuatkan hari orang lain sakit sebab orang lain sentiasa asume "budak-budak tak tau apa"....huhuhu....Saya sedar, saya hanyalah manusia yang lemah, yang punya keburukan, dan bole terjebak dengan dosa-dosa duniadan punya terlalu banyak keburukan. Saya sering tertanya-tanya pada diri saya adakah saya layak untuk masuk ke Syurga, adakah saya akan menjadi penghuni Neraka?? Memikirkan semua ni membuatkan saya rasa takut dan sedar kedudukan saya betapa kecil dan hinanya saya di sisi Allah swt.Mungkin terlalu banyak dosa-dosa yang telah saya lakukan tanpa saya sedari. Apakah saya akan menambah dosa-dosa lagi??? Ya Allah...pimpin la aku ya Allah agar aku menyusuri jalan-MU yang benar. Kita sentiasa tau Setiap manusia yang bergelar hamba Allah SWT itu tidak akan lari daripada melakukan dosa, kita tidak berupaya melawan akal fikiran dan hawa nafsu nafsu kita melainkan kita adalah hamba-hamba yang kukuh imannya. Tapi pada zaman sekarang adakah kita ummat yang beriman seperti ummat-ummat terdahulu, sudah tentu jauh sekali TIDAK. Lihatlah kehidupan kita sekarang, hayati nilai-nilai yang ada dalam diri kita, semua itu tidak mampu menandingi apa yang ada pada ummat terdahulu. Kita juga tahu kelemahan terbesar manusia, manusia sanggup tunduk kepada nafsunya sendiri sehinggakan tiada lagi perasaan takut terhadap yang Maha Pencipta. Saya sedih, rasa hina dan malu bila memikirkan kejahilan-kejahilan yang manusia. Adakah saya juga tergolong dalam manusia jahil ini?? Hanya Allah SWT dan diri saya yang mengetahuinya. Semoga Allah akan sentiasa mengampunkan dosa-dosa ku dan sekalian muslimin di dunia dan membimbing kita ke arah jalan yang benar untuk kita menuju ke padan-NYA. Amin...........

Sekian sahaja luahan isi hatiku...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...